„Sunt nu numai ziarist, ci și prozator, eseist, istoric, reporter de călătorie.” (Ion Cristoiu)

File dintr-un jurnal American. Un Las Vegas românesc: Revoluția din decembrie 1989 (II)

Cine vrea să înțeleagă ce s-a petrecut, de fapt, în România, la finele lui decembrie 1989 se confruntă cu mai multe oferte. Poate da gata, de exemplu, un Everest de cărți și articole dedicate evenimentului, un eveniment care riscă să devină, prin exploatare nesăbuită de către oficialitate, un fel de 23 August de Iarnă. La sfîrșitul lecturilor va ști că mult poreclita Revoluție română a fost în realitate o lovitură de stat pusă la cale de KGB.
Un KGB aflat doar în primul an de studii la disciplina Revoluții și revolte spontane.

Atît de simplă, de ușoară a fost Operațiunea.!Dacă ții neapărat să-l asculți pe Ion Iliescu vei rămîne convins că a fost vorba de o revoltă spontană prin care s-a creat un vid de putere. Dacă aparține electoratului de Opoziție, curiosul îl poate întreba pe Valentin Gabrielescu, președintele Comisiei senatoriale de anchetare a evenimentelor din decembrie 1989. I se va răspunde că Ion Iliescu este mare.

Eu însă pun la dispoziția celor interesați o altă ofertă: o călătorie pînă în California. Preț de un zbor cu avionul de peste 14 ore și un bilet de aproape 2000 de dolari, vei înțelege, după ce ai vizitat, dintre toate locurile de pe Coasta de Vest a Americii, Universal Studio din Los Angeles și Las Vegas-ul, ce a fost de fapt în decembrie 1989.

Celebrul Universal Studio nu e numai un producător de filme. El este, de asemenea, și un inegalabil fabricant de ceea ce englezul numește entertainment. Cei aproape 100 milioane de vizitatori ai Studioului, cîți au fost de la înființare și pînă acum, pot trăi, grație unui șir de spectacole create special pentru ei, senzațiile tari din filmele devenite celebre nu doar prin conținut, dar și prin mașinăria trucajelor: Frankenstein, Jaws, Back to the Future, Miami Vice, Backdraft, E.T.

Sînt atît de impresionante, sau mă rog, socotite astfel de către realizatori, încît înainte de a intra la unele spectacole ești avertizat că o faci pe propria răspundere, dacă ești însărcinată, sau dacă ai nervii slăbiți, sau stai prost cu inima. Dacă nu ești sub semnul acestor slăbiciuni, atunci te poți avînta cu un entuziasm ieșit din comun în cîteva experiențe oferite de Universal Studio: călătoria cu tram-ul (un soi de vehicul în genul celor cu care intră minerii în șut), zborul cu vehiculul spațial din filmul Back to the Future, plimbarea cu faimoasa bicicletă din E.T. și participarea la incendiul devastator din filmul Backdraft. După un început blînd al vizitei, întruchipat de plimbatul cu tram-ul prin decorurile unor localități din filmele și serialele de televiziune celebre, se ivește ceea ce aș numi acum, după ce am avut și eu experiența călătoriei cu vehiculul mineresc, prima încercare mai acătării a inimii. Ajuns într-o stație de metrou, tram-ul încape să se zgîlțîie din răsputeri. Cutremur! strigă, înfricoșat, ghidul aflat în primul vagonet. Într-adevăr, e cutremur. Un cutremur de 8,3 grade pe scara Richter, cum te avertizează broșura luată, contra cost, de la unul din zecile de magazine de pe cuprinsul studioului. Pereții stației se crapă. Tram-ul se apleacă într-o rînă. Firele electrice pocnesc în scurtcircuite înfricoșătoare. Vagonul unui metrou din stație o ia spre tram izbindu-se violent de parapetele aflate la cîțiva metri. De sus, cade în stație, ajungînd la un metru de tine, un camion încărcat cu explozibil. Printr-o spărtură imensă din pereți țîșnește un torent. Ghidul țipă. Artistic, firește. Călătorii țipă și ei. De-adevăratelea. Nu s-a întîmplat însă nimic. Cutremurul ia sfîrșit. Ca orice cutremur real, de altfel. Tram-ul se pune în mișcare. Fiind in ultimul vagonet am posibilitatea să văd cum se reface decorul. Pentru următorul tram. Metroul revine pe linie. Camionul se întoarce în stradă. Fisura din pereți dispare.

Nu este singura încercare de-a lungul traseului.
Călătorii care au făcut o coadă de o jumătate de oră pentru a verifica dacǎ stau bine cu nervii, vor fi supuși altor examene grozave. Ei vor trece pe un pod zgîlțîit de monstrul King Kong. Vor fi gata-gata să fie însfăcați de rechinul uriaș din ”Fălci”. De altfel acesta a și sfîșiat un pescar din cauciuc. Vor ajunge la mijlocul unui pod care se rupe un pic. Vor trece printr-o avalanșă care răsucește tram-ul. De fiecare dată totul se dovedește, desigur, un simplu trucaj. Cu toate acestea mulți se sperie de-a binelea. La fel se întîmplă și după ce au ajuns în mijlocul uzinei de gaz din Backdraft. În film uzina este victima unui incendiu devastator. Show-ul de la Universal Studio îți oferă și el un incendiu pe viu. Ușile s-au închis. Cu un pîrîit groaznic, țîşneşte o flacără. Ea se extinde pînă la nivelul unui foc uriaș. În jurul tău totul arde. Din tavan cad grinzi fumegînd. Butoaie cu gaz explodează unul după altul. Se face brusc întuneric, iar platforma pe care stau vizitatorii cade cîțiva centimetri ca și cum s-ar rupe. După care totul revine la normal. Ușile se deschid. Ghidul ne invită vesel să trecem mai departe. În timpul acesta butoaiele, grinzile și conductele de gaz revin la loc pentru spectacolul următor. Vizitatorii dau buzna în soarele de afară, fericiți că au scăpat, ca prin minune, de incendiul din Chicago.