Editorial publicat în Evenimentul zilei nr. 235, anul II, vineri, 2 aprilie 1993, la rubrica „Evenimentul zilei văzut de Ion Cristoiu“
Ultimul număr al prestigiosului săptămînal american Newsweek ne pune la dispoziţie un supliment dedicat României. Intitulat România – reconstrucţia unei națiuni, suplimentul e o întreprindere publicitară. Chiar dacă realizată cu mijloacele subtile ale reportajului. De altfel, la acest capitol, publicaţia americană nu lasă loc nici unui echivoc. Suplimentul are drept generic Special advertising section. Sub acest generic, revista a tipărit astfel de suplimente dedicate şi altor ţări foste comuniste: Bulgaria, Ungaria. Potrivit unei casete lămuritoare, grupajul consacrat României a fost scris şi realizat de jurnalişti americani, colaboratori ai revistei. Ar fi o iluzie dacă am crede că temele şi conţinutul aparțin acestor jurnalişti. Incontestabil, ele au fost sugerate, dacă nu chiar impuse, de oficialitățile române. Cele care, de altfel, au şi plătit conceperea și apariția acestui supliment.
Ne aflăm, aşadar, în faţa unei inițiative ţinînd de propaganda noastră în străinătate. Ea se înscrie, cum cred că se şi înţelege, în campania deschisă recent de oficialitățile române pentru a face mai atractivă imaginea României în lume. Desigur, ideal ar fi ca impunerea României în străinătate să fie rodul iniţiativei exclusive a presei și televiziunii internaţionale. Ideal ar fi fost, în acest sens, ca Newsweek să publice grupajul favorabil țării noastre nu sub semnul unei întreprinderi publicitare, ci sub semnul unei acțiuni gazetăreşti propriu-zise. Realitatea ne arată însă că nu totdeauna imaginea unei ţări în străinătate se realizează de la sine, prin simpla iniţiativă a jurnaliştilor. În numeroase cazuri, o țară devine atrăgătoare peste hotare şi prin acţiunea propagandistică deşteaptă a ţării respective. Acţiune care, se înţelege, costă bani. Din acest punct de vedere, ofensiva externă a autorităților române nu poate fi decît salutară. E semnul victoriei depline, la nivelul Ministerului Afacerilor Externe, îndeosebi a pragmatismului.
Astfel stînd lucrurile, se cuvine să analizăm suplimentul săptămînalului Newsweek din perspectiva a ceea ce şi-au propus cei care l-au plătit: înfăţişarea României dintr-o perspectivă atrăgătoare. Dacă aş fi naţionalist-comunist, suplimentul m-ar indigna pînă peste poate. N-ar fi exclus chiar să îndrept asupra MAE bine cunoscutele acuzații de batjocorire a ţării, ba chiar de antiromânism. Aceasta pentru că, deşi o operă publicitară, suplimentul nu e un imn adresat României, şi cu atît mai puțin României de azi. Celor obişnuiți cu propaganda externă din vremea lui Ceauşescu sau cu retorica furtunoasă a patrioților ocazionali de azi, prezentarea României ar putea să-i dezamăgească. Nimic despre geniul românesc. Nimic despre inestimabilele bogății şi neuitatele frumuseţi ale țării. Nimic despre faptul că sîntem aici de 2000 de ani și că avem măreţe tradiții de luptă pentru independenţă şi unitate naţională. Ba mai mult, suplimentul prezintă cititorului străin date nu tocmai măgulitoare despre noi. Se vorbeşte, de exemplu, că muncitorii din România cîştigă doar 60 de dolari pe lună, că în servicii e angajată numai 11,5 la sută din forţa de muncă. Dacă judecăm suplimentul din unghiul a ceea ce şi-a propus, perspectiva aleasă de autoritățile române ne apare nu numai rodul unei deşteptăciuni pragmatice, dar şi rodul unui temeinic patriotism. Modernizarea României e de neconceput azi în afara atragerii capitalului strain. Acest capital nu se lasa însă sedus de tradițiile și frumuseţile patriei. El se interesează aproape în exclusivitate de rentabilitatea investirii în România. Din acest punct de vedere, suplimentul revistei Newsweek oferă date absolut convingătoare. Precizînd, de exemplu, că muncitorii de la noi cîştigă doar 60 de dolari pe lună, suplimentul atrage atenția asupra unei realități de o deosebită importanţă pentru capitalul străin: mîna de lucru ieftină. În acest sens, industriaşii străini care s-au aventurat deja în economia românească nu contenesc a aprecia, în cadrul suplimentului, potențialul uman al României: specialişti cu o pregătire foarte ridicată, ţară bine educată, excedent de ingineri, oameni talentaţi, dornici să învețe. Însuşi preşedintele Ion Iliescu, răspunzînd unui scurt interviu, declară că „poporul nostru este marele nostru avantaj“ şi că „românii se pot adapta foarte repede“. Excluzînd vorbăria patriotică, dominat de un indiscutabil realism, suplimentul săptămînalului Newsweek e încă un semn că diplomația românească a început să se mişte cu inteligență pe mapamond.
(Evenimentul zilei, 2 aprilie 1993)